Jeśli posiadasz rejestrator CCTV firmy HikVision lub HQVision to w bardzo łatwy i elastyczny sposób możesz uzyskać do niego dostęp a także udostępniać poszczególne kamery wybranym osobom. W tym artykule opiszę sposób konfiguracji i wykorzystania systemu EZVIZ.
Zakładamy darmowe konto
Po pierwsze trzeba założyć darmowe konto w serwisie EZVIZ. W tym celu uruchamiamy InternetExplorer (to polecana niestety przeglądarka) i wchodzimy na stronę: https://ezviz.eu/ i w prawym górnym rogu klikamy na LOGIN. Kolejno klikamy na przycisk Register.
Kolejno wypełniamy formularz podając nasze dane, gdzie najważniejsze to User name (nasz login), Password (Hasło) oraz adres poczty elektronicznej (Email). Wpisujemy kod weryfikacyjny i klikamy przycisk Next. W okienku jakie się pojawi wpisujemy kod autoryzacyjny przesłany na podanego w formularzu maila.
Teraz znowu w prawym górnym rogu klikamy LOGIN i logujemy się już na podane w formularzu dane. Jeśli podano poprawne login i hasło pojawi się panel systemu ezviz.
Konfigurujemy rejestrator/kamerę
Aby mieć możliwość dodania rejestratora czy kamery do chmury ezviz trzeba najpierw na nim włączyć odpowiednia opcję. W przypadku HikVision przechodzimy do menu Konfiguracja -> Sieć -> Ustawienia zaawansowane -> Dostęp do platformy.
Zaznaczmy opcję Włącz i w polu Kod weryfikacyjny wpisujemy wymyślone hasło celem późniejszej weryfikacji w ezviz (pojawi się okno, w którym kod należy wpisać dwa razy). Klikamy Zapamiętaj i po chwili rejestrator nawiąże połączenie z chmurą. W polu Status rejestracji powinna pojawić się informacja Online co oznacza iż nasz rejestrator ma dostęp do chmury i będziemy mogli w ten sposób mieć dostęp do naszych kamer.
Dodajemy rejestrator/kamerę
Aby dodać rejestrator do naszej galerii klikamy w duży przycisk +ADD NOW w głównym panelu lub z górnego menu wybieramy System management i kolejno Add device. Jeśli w sieci w jakiej się aktualnie znajdujemy są działające rejestratory jest wysoce prawdopodobne, że zostaną wykryte, jeśli nie korzystamy z zakładki „Add by Serial No”. W polu „Input the serial No” podajemy numer seryjny naszego rejestratora. Można go znaleźć w menu Konfiguracja -> System -> Ustawienia systemu i znajduje się w polu Numer seryjny (ang: Serial number).
Nr seryjny to 9 ostatnich cyfr! Przykładowo:
DS-7616NI-K21620170614CCRR123456789WCVU
Numer seryjny do podania w ezviz w powyższym przykładzie został zaznaczony pogrubionym drukiem. Kopiujemy go i wklejamy do pola w ezviz „Input the serial No.”.
Po kliknięciu przycisku Search urządzenie zostanie dodane do naszej listy. Jeśli urządzenie zostało już dodane przez inną osobę pojawi się komunikat „Operation failed. The device is added by other users.” Poprawne dodanie rejestratora symbolizowane jest pojawiającą się obrazkiem z podpisem, którym w tym wypadku jest model oraz numer seryjny.
Kolejno klikamy na dużym symbolu plus i w oknie jakie się pojawi (pole Device Verification Code) wpisujemy kod weryfikacyjny jaki ustaliliśmy podczas konfiguracji dostępu do chmury w rejestratorze (poprzedni akapit).
Kolejne okno, jakie się pojawi, służy do nazwania aktualnie dodawanego urządzenia. Wpisujemy zatem nazwę no „Mój Rejestrator w domu” i klikamy OK
Po chwili w dolnej części okna pojawi się wpis z nazwą naszego rejestratora:
Klikamy OK i pojawia się okno, w którym mamy możliwość bezpośredniego podglądu wybranych kamer. Każda kamera domyślnie nazywana jest „camera nr @ nuimer seryjny rejestratora”.
Po kliknięciu w dowolną kamerę zostanie załadowany aktualny podgląd oraz będziemy mieli możliwość przeglądania historii nagranego materiału (o ile rejestrator dokonuje nagrywania.) W oknie jakie się pojawi, po prawej mamy listę kamer jaką obsługuje rejestrator, kliknięcie kamery włącza podgląd. U dołu pasek z nagranym materiałem oraz przycisk sterowania wyświetlaniem obrazu. Przesuwanie paska w lewo i prawo powoduje automatyczne odtwarzanie zapisanego materiału z danej daty i godziny. Zmiana jakości obrazu znajduje się pod przyciskiem Basic/Hi-Def. Opcja Basic przeznaczona jest w przypadku dysponowania powolnym połączeniem internetowym. Jeśli chcemy oglądać kilka kamer na raz klikamy w przycisk „Switch to Multi-screen”.
Aby zmienić nazwy kamer klikamy w główne menu System Management a następnie w sekcji My Device klikamy w obszar naszego rejestratora.
W oknie jakie się pojawi mamy możliwość zmian nazwy urządzenia (przycisk Modify) oraz ustawienia nazw dla każdej kamery. Aby to zrobić klikamy w polu edycji kamery, kasujemy aktualną nazwę i wpisujemy wybraną. Po wpisaniu nazwy klikamy w innym obszarze okna lub naciskamy klawisz Tab a nazwa automatycznie zostanie zapisana. Jeśli pojawi się informacja „The name contains illegal characters” klikamy ok. W nazwie lepiej nie używać polskich liter. Zielony „ptaszek” w prawym dolnym rogu każdej kamery pozwala ją włączyć/wyłączyć w podglądzie.
W górnej części okna mamy podaną informację o modelu, numerze seryjnym oraz o aktualnej wersji oprogramowania sprzętowego rejestratora. W dolnej części znajdują się trzy użyteczne sekcje:
– Motion Detection alarm: umożliwia otrzymywanie powiadomień gdy kamera zarejestruje ruch osoby lub zwierzęcia
– Storage status: stan pamięci np dysku twardego w rejestratorze
– Device Security Status: informacja o tym czy transmisja video jest zabezpieczona hasłem
Udostępniamy kamery wybranym osobom
Aby udostępnić wcześniej dodane kamery innym, muszą oni posiadać swoje konto w systemie ezviz. Proces zakładania jest identyczny z opisem z początku niniejszego artykułu. Logujemy się więc do konta ezviz, z górnego menu klikamy System management i kolejno z lewego menu wybieramy Friend Management.
Następnie klikamy w duży przycisk Add Freinds. W oknie jakie zostanie wyświetlone wpisujemy adres email znajomego (mysi to być adres jakiego użył do rejestracji w ezviz), i wypełniamy pola Remark i My Remark (nazwy kojarzące się ze znajomym). W dolnej części okna zaznaczamy jakie kamery chcemy udostępnić oraz na jakich zasadach. Video sharing Schedule to okresy czasu udostępnienia, Permission to uprawnienia: Live – podgląd na żywo, Payback – odtwarzanie zapisanego materiału, Alarm – alarmy generowane przez kamery, Talking – rozmowa, Ptz – sterowanie kamerami (o ile taka funkcję posiadają).
Na koniec aby zapiać zmiany naciskamy przycisk Save. Pojawi się okno z podsumowaniem kto, co ma udostępnione. Znajduje się ono w menu Friend Management. Po kliknięciu nazwy przechodzimy do edycji tego wpisu.
Osoba, której udostępniliśmy kamery, po zalogowaniu do swojego konta zobaczy odpowiednią informację:
Klikając Accept akceptuje udostępnienie. Kamera pojawi się na liście w menu Gallery. Jeśli transmisja z kamery jest zabezpieczona hasłem pojawi się monit o jego wprowadzenie. Należy skontaktować się z udostępniającym.